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24-04-10 / 01:36 : Akihabara : création de jeux HTML5 (cjed)
Akihabara (voir ici est le premier framework de création de jeux (2D) complet et optimisé basé sur HTML5 (utilise Canvas pour le rendu) :

- allows multiple grouped objects moving simultaneously, helps with collisions, rendering and moving objects, provides monospaced pixel-fonts rendering too, handles keyboard, double buffering and eventually FSEs,
- provides a complete generic game cycle: intro, menus, crossfading between stages/lifes, gameover and ending
- provides lots lots of common routines during the game developing: from effects for screen titles to HUD handling to platform/SHMUP/RPG oriented routines, like jumping characters, Z-Indexed objects, bullets, sparks, staff rolls, bonus screens, dialogues etc.
- provides some Javascript-specific functions, such object copying, randomizing functions, string/array handlers and the akihabaraInit function, that automatically sets a comfortable preset of configurations: 25fps, double-sized display for non-mobile devices, dynamic frameskip
- provides simple developing tools. Actually there is only a cel-composer: it can compose an image stacking a set of frames for animating objects, applying a number of filters to each frame.
- provides some math stuff for moving objects in a direction or following a round path
- provides a touchpad for touch-based device (for now, Android and iDevices)


Des jeux de démo sont proposés.
Encore un domaine où Flash n'est plus indispensable. Il faut rappeler cependant que l'intérêt de Flash n'est pas tant dans son plugin (Adobe est d'ailleurs déjà en train de migrer sa solution vers HTML5/WebKit), mais dans sa bibliothèque de composants, son éditeur (Flash Studio), et son bridge (BlazeDS), même si ce dernier est bien moins évolué que la solution CP2JavaWS de Cappuccino (cette dernière fonctionne au niveau Objective-J - plus haut niveau qu'ActionScript -, et gère des graphes d'objets plus complexes - dont collections hétérogènes imbriquées, valeurs null, types génériques, références/cycles -, ainsi que l'authentification Digest, sans compter le mode Direct2CP).
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