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| 23-01-11 / 20:27 : Korg Kronos (cjed) | Korg a présenté le Kronos, une workstation issue de l'Oasys (mais plus abordable), qui regroupe 9 types de synthèse :
SGX-1 Premium Piano (Acoustic Piano - 100 voix de polyphonie)
EP-1 MDS Electric Piano (Electric Piano - 104 voix)
HD-1 High Definition Synthesizer (PCM Virtual Memory Technology - 140 voix)
AL-1 Analog Synthesizer (Analog Modeling - 80 voix)
CX-3 Tonewheel Organ (Tonewheel Organ Modeling - 200 voix)
STR-1 Plucked String (Physical Modeling - 40 voix)
MOD-7 Waveshaping VPM Synthesizer (VPM Synthesis - 52 voix)
MS-20EX (CMT Analog Modeling - 40 voix)
PolysixEX (CMT Analog Modeling - 180 voix)
La technologie VMT permet un chargement instantané des samples depuis un SSD interne. Celui-ci contient les extensions préinstallées suivantes (la ROM de base de 314 Mo inclut déjà 1,505 multisamples et 1388 drum samples) :
EXs1 - ROM Expansion
EXs2 - Concert Grand Piano
EXs3 - Brass & Woodwinds
EXs4 - Vintage Keyboards
EXs5 - ROM Expansion 2
EXs6 - SGX-1 German D Piano
EXs7 - SGX-1 Japanese C Piano
EXs8 - Rock Ambience Drums
EXs9 – Jazz Ambience Drums
La ram est de 1 Go, dont 273 Mo restants lorsque toutes les extensions sont chargées.
Le module SGX-1 utilise les extensions EXs6 (German D Piano) et EXs7 (Japanese C Piano).
Le module HD1 est basé sur 2 oscillateurs avec chacun 8 layers de vélocité (chaque layer peut jouer un multisample - sample différent sur chaque note - ou des Wave Sequences). On y trouve aussi 2 kits Ambient Drums avec 3 positions de micros.
Le module AL1 utilise 2 oscillateurs, un Sub-oscillator et un noise generator, la ring modulation et la FM !
Le module MOD-7 combine 6 oscillateurs de type VPM (Variable Phase Modulation), waveshaping ou ring modulation avec un oscillateur PCM (4 zones de vélocité, mono). Les multisamples PCM peuvent être utilisés comme modulateurs FM.
Le module STR-1 apporte la modélisation de cordes : damping, decay, dispersion, nonlinearity, harmonics, dual pickups, etc. Le modèle d'excitation des cordes peut utiliser 3 sources simultanément : Pluck, Noise, et PCM.
On peut écouter des démos ici (également vidéo), et voir une démonstration de Jordan Rudess.
Les pianos présentés dans les démos semblent très en retard par rapport aux récents pianos Roland et Yamaha (et plus proches du piano du M3/M50), et beaucoup d'utilisateurs d' Oasys's pensent que Korg les a oubliés (le prix très élevé de l'Oasys avait été justifié par Korg par le fait qu'il s'agissait d'une solution évolutive), que les extensions du Kronos auraient pu être proposées pour l'Oasys, et que la plupart des sons du Kronos ressemblent beaucoup à ceux de l'Oasys (peu de nouveaux samples).
Il s'agirait donc d'une version "recyclée" et grand public de l'Oasys, mélangeant de façon un peu complexe ce que sait faire Korg (un peu comme les Yamaha EX5 et EX7, et surtout les derniers Kurzweil), plutôt qu'une révolution (les prix seront tout de même de 2999$, 3499$ et 3799$ respectivement pour les versions 61, 73 et 88 notes).
En tous les cas l'utilisation de SSD est une nouveauté, seule solution pour les workstations pour rattraper les bibliothèques de samples en termes de taille (qui n'est pas la solution - cf la technologie SuperNatural de Roland qui les dépasse toutes).
Finalement c'est à l'utilisation, en cherchant réellement à maîtriser les différentes synthèses du Kronos (qui permettent l'utilisation de PCM comme modulateurs ou exciteurs, comme avec l'AFM du Yamaha SY99), que l'on pourra dire si il permet de créer des sons originaux, musicaux, et/ou réalistes. Or plus un instrument permet de réglages (et types de synthèses), moins on cherche à l'explorer (alors qu'un instrument avec possibilités d'édition limitées incite à la recherche/créativité pour les compenser). | 1 commentaire | 23-01-11 / 01:13 : Yamaha CP-5 / Roland FP-7F (cjed) | Le piano électrique du CP5 semble meilleur que celui du FP-7F (et du RD-700NX) dans les démos, cependant le piano acoustique semble moins expressif comme indiqué dans un forum :
The Roland SN AP sound is light years ahead of anything any other DP manufacturer has, including Yamaha Avant Grand. The CP1 CF voice is audibly stretched and looped, and the velocity layers aren't completely blended. Looping is my main bugbear, and the CF loops are overprocessed IMO so there isn't much realistic "wobble" going on. The CP1 S6 voice has all of these issues and also has poor timbre matching between the attack and loop samples.
De plus le clavier du CP5 ne semble pas utiliser 3 capteurs de velocité par note (contrairement au PHA III Ivory Feel du V-piano, et probablement celui du RD-700NX, ainsi que le PHA III Ivory Feel-S du FP-7F), et est plus cher (2259 euros) que le FP7-F (1777 euros). Le CP5 utilise des touches en bois, mais qui ne semblent pas fournir le même confort que la technologie Ivory feel de Roland.s | 3 commentaire | 22-01-11 / 23:35 : RD-300NX : prix / FP-7F (cjed) | As RD-300NX is now listed on some shops (here and there), we now know it will be priced 1699$ (1585 euros) - also see brochure here -, that is 200$ or euros less than FP-7F (1777 euros).
Considering FP-7F's amplifier section, that may cost close to this price difference (at least 150 euros), and its harmony FX processor (derived from Boss VE-20 Vocal Performer, at least 50 euros), mic input, Onboard Looper, Chord Progression, audio input and sequencer, the FP-7F would have cost around 1500 euros without these features (instead 1777 euros).
So how can the RD-300NX price be so close to FP-7F's one while providing additional SuperNatural electric piano, Sound Focus and Piano Designer features, 3 live multitimbral parts (and 16 parts multitimbral for GM2 sounds). Here are some likely answers when we are used with Roland's trimmed down models (JV1010 sounding less good than JV2080, XV5050 sounding less good than XV88, RD-300GX's piano - derived from previous RD-700SX one - sounding muddier) :
- its keyboard is of Ivory Feel-G keyboard type, that is not PHAIII. It incorporates Roland’s most advanced sensor, escapement mechanism, and Ivory Feel features. The keyboard provides the superior touch and sensitivity of Roland’s flagship keyboards, in a compact and lightweight design.
RD-700NX’s PHA III keyboard with escapement offers maximum comfort, playability, and response. PHA III improves key repetition and perfectly conveys dynamic, velocity-based tonal changes. The escapement mechanism recreates the authentic “click feel” of a grand-piano keyboard, which particularly enhances expression when playing pianissimo.
FP-7F's PHA III Ivory Feel-S keyboard with escapement provides the same progressive hammer action and escapement as the top-line PHA III, and offers unmatched expression and performance authenticity, capable of transforming the most subtle finger nuances into sound. It also provides incredibly fast key-repetition action. FP-7F's action is then of same quality as RD-700NX, despite being a bit lighther, and so seems a perfect compromise. In fact it was obviously the best action of all digital pianos, master keyboards and workstations tested in many shops, and exactly what I was expecting/had hoped for. It also provides 100 levels for touch setting, and 10 setting levels for hammer response (not found on RD-300NX).
- From video presentation of RD-300NX, the SuperNatural piano sounded somewhat muddy compared to FP-7F. So converters may be less punchy. However the sound engine is more likely to be less powerful (as was XV5050's one, that also sounded less good than XV88 when using digital output, and really cold - so more tied to a trimmed down soudn engine, and also perhaps more compressed samples - than its converters).
In RD-300NX video we don't see Damper Resonance and Cabinet Resonance parameters for example in the editing screen, while there are present on FP-7F. There is to know if these editing parameters found in the RD-300NX correspond to the Piano Designer feature, or not (in that case Piano Designer feature would provides deeper editing parameters, allowing more variations than FP-7F). However there is to consider that RD-300NX only provides one SuperNatural Piano model, Concert (same as the one in FP-7F), while the RD-700NX provides additional Studio and Brillant models.
- RD-300NX electric piano didn't sound so great (just ok) in the presentation video. In fact is seems (as reported in a forum) that RD-700NX's Rhodes doesn't sound/react as expected (more like old 80's Rhodes than more used 88's ones). So not having this one in FP-7F wouldn't be a problem.
- PF-7F provides great organs, that sound as good as RD-700NX's Virtual Tone Wheel Organ based ones. In fact PF-7F provides a Rotary Speaker Effect for these (and also displays Tone wheel settings for each Organ patch, despite not allowing editing - at least no button found for that), that seems to achieve same (or at least very close) result. RD-300NX does not provide such Tone wheel based organs, nor Rotary Speaker effect. Finally FP-7F's church organ is really great, some of a mix of Kontakt2's one and D-50 ones. These sounds are then very likely to be more important than RD-300NX's SuperNatural electric piano, that may not be so much better than FP-7F ones.
- RD-300NX's 17,5 kg (compared to FP-7F's 24 kg) is very welcomed, however there is to know if it can justify overall less good sounding piano and less good keyboard action. It is also 10 cm larger, due to its pitch bend/modulation lever.
Finally RD-300NX isn't expected until end of March, so the FP-7F may be the best choice. There is still to know whether a FP-4F will be announced (not likely, at least not during this winter NAMM's first days), however it would have to provide an even more downscaled keyboard and sound engine (besides same lighter amplification as before), and 1000 euros price point to compete with RD-300NX. | 1 commentaire | 17-01-11 / 00:18 : Roland RD-300NX annoncé (cjed) | Après le FP-7F (meilleur clavier parmi tous les pianos numériques et claviers maîtres), Roland présente le RD-300NX. Contrairement au FP-7F il inclut un son de piano électrique Super Natural et la fonctionnalité Sound Focus, est plus léger (17,5 kg), possède une molette de pitch bend et est multitimbral. Le clavier est cependant de type Ivory Feel G, qui ne possède probablement pas la même précision ni réactivité que le le clavier Ivory Feel S PHA III du FP-7F.
Le prix n'est pas encore précisé, mais il devrait être proche de celui du FP-7F.s | 2 commentaire | 12-01-11 / 23:45 : Ministry of Rock 2 / Spaces (cjed) | EastWest/QuantumLeap présente Ministry of Rock 2/ (deux démos pour le moment, 338 euros - 295 euros jusqu'au 18 janvier pour les utilisateurs de Ministry of Rock 1) ainsi que Spaces, une reverb à convolution utilisant peu de ressources (à priori moins que celle de PLAY, et permet de n'utiliser qu'une instance d'effet). Des démos sont accessibles et le prix est de 225 euros (download) ou 290 euros (sur DVD). Une licence iLok de démo (10 jours) est proposée. | Commenter |
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